De Hongerspelen Wiki
Advertisement

Katniss Everdeen is een personage uit de boekenserie De Hongerspelen-trilogie van Suzanne Collins. Zij is vernoemd naar de plant kattenkruid, in het Engels katniss. Ze woont in District 12, een van de armere districten in Panem, het land dat ooit bekend stond als Noord-Amerika. Zij nam vrijwillig deel aan de 74e Hongerspelen samen met Peeta Mellark. Hier verwierf ze de bijnaam 'Het meisje in vuur en vlam' (The girl on fire). Ze nam ook gedwongen deel aan de 75e Hongerspelen, opnieuw samen met Peeta. Ze staat ook symbool voor de opstand in Panem met haar symbool, de spotgaai.

Deze onderstaande tekst bevat mogelijk spoilers. Lezen op eigen risico!

Afkomst[]

Katniss woont samen met haar familie in de fictieve wereld Panem, vroeger gekend als Noord-Amerika, dat vernietigd werd in een wereldoorlog. Panem wordt bestuurd door een almachtige stad, het Capitool. Het Capitool is omringd door 12 Districten die elk een taak hebben. Het verhaal van Katniss start in District 12, dat instaat voor steenkool. District 12 is waarschijnlijk het armste District, en Katniss woont met haar moeder en zusje in het armste deel van District 12, De Laag.

Elk jaar, als herdenking aan een opstand tegen het Capitool, is elk District verplicht twee tributen van 12 tot 18 jaar naar het Capitool te sturen, een jongen en een meisje. Daar moeten de 24 kinderen elkaar vermoorden in een arena, de overgeblevene is de winnaar. Dit evenement wordt de Hongerspelen genoemd. Het Capitool heeft er plezier de Spelen te volgen op tv.

Katniss haar vader overleed in een mijnschacht bij een grote explosie wanneer zij elf was. Sinds haar echtgenoot zijn dood verkeerde Katniss haar moeder in een diepe depressie waardoor zij niet meer voor haar kinderen kon zorgen. Gemotiveerd door de honger die ze leed, probeerde Katniss in het rijke deel van het District te stelen. Peeta, een bakkersjongen, zag dit en gaf twee broden aan haar. Van zijn moeder moest hij dit mislukte brood aan het varken geven, maar uit medelijden deelde hij het met Katniss. Door het brood kenden zij en haar familie een beetje hoop in hun moeilijke situatie.

Omdat zij nog steeds erg veel honger hadden besloot Katniss in het bos (op illegaal terrein) te gaan jagen en planten te zoeken om op te eten. Zo verzamelde ook haar vader het meeste van het voedsel voor zijn eten. In de bossen leerde zij Gale kennen, iemand die later haar beste vriend werd.

Katniss haar moeder kruipt stilaan uit haar depressie en kan opnieuw aan de slag als verpleegster en apotheker.

In de boeken[]

In De Hongerspelen[]

Binnenkort

Advertisement