De Hongerspelen Wiki
Advertisement

Sjabloon:District Sjabloon:Quote

District 12 is het kleinste en armste district van de 13 van Panem. Gelegen in Appalachia, had het een bevolking van ongeveer 8,000 personen voordat het district werd gebombardeerd door het Capitool. District 12's belangrijkste industrie is kolenwinning, maar na de Tweede Opstand sloten de mijnen en hun belangrijkste industrie werd de geneeskunde. District 12 is het thuis van de winnaars Katniss Everdeen, Peeta Mallark, Haymitch Abernathy, en Lucy Gray Baird.

Gebieden en plaatsen[]

District 12 bestond uit vier grote gebieden: de Zeem, het koopmansgedeelte, het Victors' Village, en de Hob.

The Seam[]

Main article: The Seam

De Naad was het armste deel van District 12 en was waar Katniss Everdeen en Gale Hawthorne woonden. Het lag aan de grens van District 12, naast de wilde bossen. Voedsel was zeer moeilijk te vinden, en veel gezinnen leefden in armoede. Daarom wordt een volwassene die heel oud is geworden, gerespecteerd en als wijs beschouwd; een volle buik en jeugd worden daarentegen afgekeurd en verafschuwd. Velen die daar woonden, verloren familie door mijnongelukken of door verhongering. Katniss vertelde dat ze maar een paar uur per dag elektriciteit hadden, dus gebruikten ze meestal kaarsen voor licht.

s Ochtends vroeg waren de straten van de Seam overvol met vermoeide en afgeleefde mijnwerkers op weg naar hun werk. Alles in dat deel van het district was bedekt met een laag steenkoolstof als gevolg van de steenkoolwinning in de streek.

Typisch hebben de bewoners van de Naad donker haar, grijze ogen en een olijfkleurige teint. Primrose Everdeen en mevrouw Everdeen vielen altijd uit de toon in de Naad met hun blonde haar en helderblauwe ogen.

Merchant section[]

Dit gedeelte van het district was een opstapje van de Naad. De burgemeester en zijn dochter, samen met andere families zoals die van Peeta Mellark, woonden in het koopmansgebied en waren naar de maatstaven van District 12 welgesteld. Katniss zei dat de kooplieden "boven hun zaak woonden", wat suggereert dat de huizen van de kooplieden ook als winkel dienden. Het koopmansgedeelte was een centrum voor handel en aankoop van goederen. Met de kolenmijnen van het district dreven ze handel naar het Capitool en af en toe naar andere districten.

Het uiterlijk van de handelsklasse onderscheidde hen van de bewoners van de Naad, aangezien de meesten blond haar en blauwe ogen hadden. Mevrouw Everdeen woonde oorspronkelijk in het koopmansgedeelte, maar ze verhuisde naar de Naad om bij haar man te gaan wonen nadat ze getrouwd waren.

De Hob[]

Main article: De Hob

De Hob was de zwarte markt van District 12, waar Katniss en Gale naartoe gingen om hun overtollige wild te verkopen of te verhandelen. In de Hob waren veel dingen te koop of te ruil, variërend van wat soep van Greasy Sae, een geit, of witte likeur gemaakt door Ripper. Het werd afgebrand door Vredestichters in Catching Fire'.

Victors' Village[]

Main article: Victors Village

Het Victors' Village is een klein gebied waar de overwinnaars van eerdere Hunger Games wonen. De huizen zijn groots en luxueus in vergelijking met de rest van District 12. Het huisvestte vier overwinnaars in de tijdspanne van 75 Hongerspelen; de eerste overwinnaar stierf ergens voor de 74e Hongerspelen, waardoor Katniss Everdeen, Peeta Mellark, en Haymitch Abernathy overbleven als de enigen die er woonden.

Het Justice Building[]

Het Justitiegebouw werd gebruikt voor formele administratie, zoals de registratie van huwelijken. Tributen namen hier afscheid van hun geliefden, en de oudste kinderen van bij ongelukken omgekomen mijnwerkers ontvingen hier eremedailles, zoals Katniss en Gale.

Het plein[]

Het plein was de plaats waar de oogsten werden gehouden. Burgers werden gedwongen zich te verzamelen en te kijken hoe de tributen van dat jaar werden geselecteerd. In de film over de Hongerspelen werd voor de oogst een propagandavideo afgespeeld waarin de Donkere Dagen en de oorsprong van de Hongerspelen werden beschreven.

Relatie met de Spelen[]

Aangezien District 12 het armste district van Panem is, zijn de tributen er bijna verzekerd van een snelle dood. Voor de 74e Hongerspelen had het district slechts twee overwinnaars voortgebracht. De meeste tributen zijn ondervoed en zijn niet gewend aan de glamour van het Capitool. Ze worden vaak beschouwd als "onbeschaafd", zoals Effie opmerkte.

Omdat mijnbouw hun voornaamste industrie is, zijn de meeste Tributen onervaren met wapens in vergelijking met andere districten, zoals de Districten 7, 4 en 2. Sponsors weigeren meestal tributen uit District 12 te steunen, omdat dit district de minste winnaars heeft voortgebracht. Katniss en Peeta waren uitzonderingen, vanwege de illegale jachtvaardigheden van de eerste en de kracht, persoonlijkheid en algehele knapheid van Peeta. Lucy Gray Baird]] was ook een uitzondering, vanwege haar vaardigheid in het vermaken van de menigte met zang, evenals sterke prestaties in de spelen en Coriolanus Snow's verkopen aan het Capitool van het idee dat ze niet echt een meisje van het District was.

Grenzen[]

Main article: Het hek

Het district was omringd door een elektrisch hek van twee meter hoog. Ambtenaren en Vredesbewakers beweerden dat het vierentwintig uur per dag geëlektrificeerd was, maar Katniss kon zien of het wel of niet zo was. In "Catching Fire", toen Romulus Thread hoofd Vredesbewaarder van 12 werd, was het hek altijd geëlektrificeerd.

Het hek was er zogenaamd om wilde dieren buiten te houden, maar het bestond waarschijnlijker om de mensen binnen te houden.

Katniss staand naast het hek van District 12.

Bekende Tributen[]

  • Maysilee Donner - 50e Hongerspelen eerbetoon.
  • Onbekend vrouwelijk eerbetoon - 50e Hongerspelen, van de Naad.[1]
  • Haymitch Abernathy - Overwinnaar van de 50ste Hongerspelen.
  • Onbekende tributen van de 73e Hongerspelen - genoemd in het eerste boek.
  • Katniss Everdeen - Co-Victor van de 74e Hongerspelen
  • Peeta Mellark - Co-Victor van de 74e Hongerspelen
  • Lucy Gray Baird - Victor van de 10e Hongerspelen, begeleid door Coriolanus Snow
  • Jessup Diggs - een mannelijke tribuut in de 10e Hongerspelen, begeleid door Lysistrata Vickers

Escorts[]

De laatste escort voor District 12 was Effie Trinket, een bruisende, rozeharige, luchtige dame uit het Capitool. Een andere was te zien in de recapitulatie van Haymitch's Spelen. Effie was terughoudend en lichtelijk onwelkom tegenover de tributen, omdat ze vond dat ze vast en zeker naar een beter district gepromoveerd zou worden.

Een onbekende vrouw is de escorte tijdens de 50e Hongerspelen.[1]

Vernietiging[]

Aan het einde van Catching Fire ziet Gale Katniss op weg naar District 13 en informeert haar dat er geen District 12 meer is. Het district is vernietigd met brandbommen door het Capitool, waarbij alleen het dorp van de Overwinnaars gespaard is gebleven. Gale is in staat om ongeveer 900 burgers te evacueren, hoewel de rest vermoedelijk allemaal gedood is bij de bombardementen.

Reconstructie[]

Tijdens de tweede rebellie gebruikten de rebellen District 12 als transportbasis om troepen naar het Capitool te sturen. Katniss en Peloton 451 werden daar naartoe gebracht voordat ze naar het Capitool werden vervoerd. Na de tweede oorlog van Panem keerden Katniss en Haymitch terug naar District 12, en Peeta keerde uiteindelijk ook terug. De meeste overblijfselen van de inwoners van District 12 werden begraven in een massagraf. Er werd een medicijnfabriek gebouwd en District 12 begon aan de wederopbouw. Het opgevulde massagraf is nu eende weide van Meadow. In de epiloog nemen Katniss en Peeta hun zoon en hun dochter mee naar de Weide. Ze spraken af hen ooit te vertellen over de mensen die daar begraven liggen en waar ze voor gestorven zijn.

Trivia[]

  • Alle levende overwinnaars van District 12: Haymitch, Katniss en Peeta hebben Carrières ergens in hun Spelen gedood. Katniss heeft Glimmer, Marvel, Cato, Gloss, en een vrouw uit 4 gedood, Peeta heeft Brutus gedood, en Haymitch heeft drie naamloze Carrières gedood, waaronder de District 1 vrouw in zijn Spelen. (Dit sluit Maysilee uit, want hoewel ze een carrièretribuut heeft gedood om Haymitch te redden, werd ze gedood in de 50e Hongerspelen).
  • Alle overwinnaars van District 12 hebben een bondgenoot uit hetzelfde District gehad.
  • Er waren slechts twee vrijwillige tributen uit District 12, Katniss voor Prim in de 74e spelen en Peeta voor Haymitch in de Derde Kwartier Quell.
  • Alle levende overwinnaars van District 12 hebben meegedaan aan een Kwartfinale.
  • Alle winnaars van District 12 wonnen hun eerste Hongerspelen toen ze 16 waren. 
  • Alledrie de levende overwinnaars hebben een vrouwelijke tribuut getroost in hun laatste momenten: Katniss troostte Rue in de 74e Hongerspelen, Peeta troostte de vrouwelijke tribuut in de 75e Hongerspelen en Haymitch troostte Maysilee Donner in de 50e Hongerspelen.
  • Alle tributen uit District 12 zijn in de top vijf terechtgekomen, met uitzondering van Jessup Diggs, die 11e werd in de 10e Hongerspelen.
  • Volgens The Hunger Games Adventures ligt District 12 aan de oostkust van Panem en is het qua grootte het kleinste district.
  • Ieder van de bekende overwinnaars van District 12 heeft een daad verricht die het Capitool voor schut zette. Katniss en Peeta aten allebei bijna de bessen, wetende dat het Capitool hun overwinnaar nodig had, waardoor ze gedwongen waren twee overwinnaars te hebben. Haymitch gebruikte het krachtveld als wapen toen een meisje uit District 1 haar bijl naar hem gooide, omdat hij niet wist dat die terug zou komen. Hij ving haar op en stuurde de bijl in haar hoofd, wat resulteerde in Haymitch's overwinning in de 50e Hongerspelen. Lucy Gray Baird en Coriolanus Snow hebben vals gespeeld om te winnen.
  • Hoewel het een van de meest geviseerde districten was tijdens de 2e opstand, heeft District 12 nooit een officieel georganiseerde opstand tegen het Capitool gehad, omdat het al vroeg in de oorlog werd platgebombardeerd en vernietigd.
  • In de film wordt erkend dat District 12 slechts 3 overwinnaars heeft. In het eerste boek wordt echter gezegd dat District 12 4 overwinnaars heeft. Vanaf The Ballad of Songbirds and Snakes is het lot van Lucy Gray Baird, de winnares van de 10e Hongerspelen, onbekend.
  • Hoewel mijnbouw de tributen voordelen zou hebben gegeven, mochten burgers onder de 18 niet in de mijnen komen.
  • Volgens Capitol.PN waren er in District 12 15 mijnen in bedrijf met een bevolking van 7.935, waarmee het qua bevolking het kleinste van de twaalf operationele districten was.
  • Ook volgens de site claimt District 12 862.568 aan tesserae, het meeste van alle districten.
    • Als het aantal inwoners 7.935 zou zijn en men zou 862.568 tesserae claimen, dan zou dat neerkomen op 108,704 tesserae per persoon. Door de onevenwichtige verhouding kan worden afgeleid dat dit getal tesserae claims vertegenwoordigt gedurende de 75 jaar van de spelen en niet een jaarlijks getal.
  • District 12 is het enige district dat zich niet aan de heerschappij van het Capitool heeft ontworsteld, en is vernietigd na het Derde Kwartier Quell.
  1. 1,0 1,1 Catching Fire, Hoofdstuk 14
Advertisement