De Hongerspelen Wiki
Advertisement

Coriolanus Snow is de president van Panem. In zijn jeugd was hij bekend onder de bijnaam Coryo, oorspronkelijk aan hem gegeven door Tigris. Voordat hij president werd, ging hij naar de Academie in het Capitool, waar hij de winnende tribuut van de 10e Hongerspelen begeleidde. Later ging hij verder met militaire studies aan de universiteit. Hij heeft ook een korte tijd bij de Vredestichters gediend, waar hij zoveel aanleg toonde dat hij met succes een test deed voor een eliteprogramma om officier bij de Vredestichters te worden, hoewel hij dit pad uiteindelijk niet heeft bewandeld. Terwijl hij naar de universiteit ging en geavanceerde militaire strategie studeerde, was hij ook leerling-wedstrijdmaker en voerde hij snel verschillende nieuwe hervormingen door in de Spelen, waaronder de oprichting van het dorp van de overwinnaars.

Hij is de belangrijkste antagonist van de Hongerspelen-trilogie en is de hoofdrolspeler in De ballade van zangvogels en slangen.

Biografie[]

Vroegere leven[]

Coriolanus Snow is afkomstig uit het Capitool en werd uiteindelijk de tirannieke en meedogenloze dictator van Panem, in ieder geval voordat Haymitch Abernathy meedeed aan de 50e Hongerspelen. Hoewel hij de titel van president draagt, is het onbekend of hij democratisch tot die positie is verkozen.

Hij is geboren in de familie Snow, een bekende en ooit rijke familie. Zijn ouders en grootouders waren bekend, maar zijn familie was in zwaar weer terechtgekomen en zijn enige echte ruilmiddel in zijn jeugd was charme.

Tegen de tijd dat Snow 18 was, was de status van zijn familie in verval geraakt. Hoewel hij in een van de rijkste penthouses van het Capitool woonde, had hij moeite om zich te voeden en kocht hij de meeste van zijn kleren op de zwarte markt wegens geldgebrek. De problemen van de familie begonnen toen Snow en Tigris nog heel jong waren, want zijn moeder stierf in het kraambed toen hij vijf was tijdens de Rebellie, wat resulteerde in het verlies van Snow's kleine zusje dat ze ook droeg. Zijn vader stierf niet lang daarna, een militaire generaal, Crassus Snow, die gedood werd door vuur van een sluipschutter van de rebellen. Desondanks hield hij een uiterlijke façade in stand dat het nog steeds goed ging met hem en zijn familie, hoewel degenen die wisten waar ze naar moesten zoeken daar doorheen konden kijken.

Hij had de slechte gewoonte om zich op één ding te fixeren, denkend dat als hij maar één probleem kon oplossen, het al zijn andere zou oplossen. Deze "neiging tot obsessie" zat vast in zijn hersenen, een probleem waarvan hij dacht dat het zijn ondergang kon worden als hij het niet onder controle kon krijgen. Veel van de kamers van het huis waarin hij woonde waren helemaal leeg en afgesloten omdat zijn familie hun bezittingen had verkocht. Andere hadden nog grote schade van de Eerste Opstand die ze niet konden betalen om te herstellen. Bovendien moest hij met lede ogen toezien hoe veel van de prentenboeken die hij eens zo graag met zijn moeder las, werden opgeofferd aan de vlammen om het gezin in de winter warm te houden.

Advertisement